Yin Yoga

 

Yin yoga is een vertragende vorm van yoga en een mooi tegenwicht aan ons drukke bestaan waarin we vooral bezig zijn met denken.

Yin yoga heeft een positief effect op ons bindweefsel en gewrichten en helpt je om van je hoofd in je lijf te zakken. Bij yin yoga draait het niet om grenzen te verleggen, maar juist grenzen herkennen en respecteren. De kunst in deze lessen is om je over te geven aan de houdingen en de verschillende sensaties van je lichaam te leren opmerken.

Tijdens de yin houdingen wordt het bindweefsel in het lichaam gestretcht en gemasseerd en worden er endorfines vrijgegeven in de bloedbaan. Deze stoffen verlichten  pijn en spanning. Door wat langer in de houding te blijven, bereik je het dieper liggende gespannen weefsel totdat je een bepaalde mate van ontspanning of release ervaart. Hiermee stimuleren we de bloedsomloop en de stofwisseling in dit gebied waardoor mobiliteit, functie en hydratatie verbeteren.

Bij ons kun je kiezen uit Yin Yoga met Elena of Myo-Yin met Vika.

Myo-Yin combineert 2 technieken: Yin yoga en Myofascia release (MFR). Yin is een zachte vorm van yoga, een meditatieve beoefening met als doel onze weefsels te belasten terwijl het zenuwstelsel ontspannen blijft. Tijdens Myo- Yin passen we MFR-technieken toe waarmee we dieper kunnen doordringen in de myofascia, het weefsel dat onze spieren omringt, en de spanning en strakheid die daar mogelijk vastzitten, kunnen loslaten. Het is een zelfmassagepraktijk met veel voordelen voor het lichaam en de geest.

Voordelen van Myo-Yin:
– Ontspant triggerpoints
– Stimuleert bloedcirculatie en Chi
– Verbetert elasticiteit van de weefsels
– Voordelig voor het zenuwstelsel en verbetert stressrespons
– Verbetert bewegingsbereik en flexibiliteit
– Ontspant en herstelt
– Verbeterde geest-lichaamsverbinding

Myo-Yin gaat over het toe eigenen van je eigen lichaam, over onderdompelen in een zee van sensaties en verantwoordelijkheid nemen voor wat en hoe je je voelt. Het leert ons om zacht te zijn, een stap terug te doen en te luisteren. In een wereld vol haast hebben we nauwelijks tijd om te vertragen en echt te voelen wat er binnenin ons gebeurt, hoe we ons voelen, hoe het lichaam is, hoe ademen we? Deze les geeft je de tijd om te voelen en opnieuw verbinding te maken.